Pagina's

vrijdag 6 december 2013

Healthy challenges

Waarom wachten op 1 januari om het wat gezonder aan te gaan doen? 
Ik zou heel graag met wat kilootjes minder in m'n feestjurkje staan dus heb ik nog enkele weken de tijd om m'n best te doen. Iedereen weet dat de feestdagen gelijk staan aan gezellige maar vooral lekkere dinertjes. De porties zijn vaak ook royaler dan een alledaags bord. Ik weet dat er dan sowieso enkele kilo's zullen blijven plakken. Dus als ik nu al wat kan afvallen wordt het cijfer op de weegschaal niet nóg hoger. 

1 Gezond ontbijt




Al van m'n kindertijd is mijn ontbijt een boterham, heel vaak met choco, confituur of de laatste jaren met speculoospasta. Heel af en toe vervang ik het eens door een magere smeerkaas. En nog minder frequent neem ik eens yoghurt met 'gezonde' cornflakes en fruit. Ik neem mezelf voor om de snelle suikers van de boterham met zoetigheden aan de kant te schuiven en ze te vervangen door gezondere alternatieven zoals yoghurt met All-Bran of muesli gecombineerd met fruit. Wanneer ik hier al wat aan gewoon ben kan ik misschien eens havermout uitproberen. Dé hype qua ontbijt van de laatste jaren door het boek 'De voedselzandloper' en bovendien heel voedzaam. 

2 Anderhalve liter water drinken





Er waren tijden dat het voor mij vanzelfsprekend was om 1,5 liter water per dag te drinken. 
Maar ik merk dat ik het de laatste tijd er niet meer zo nauw met neem. Het resultaat op de weegschaal is er ook naar. Ik probeer elk uur een glas water te drinken. Bij het eten drink ik ook 2 à 3 glazen water. 
Hier bestaan verscheidene discussies over. Sommigen zeggen dat het helemaal niet goed is om iets te drinken bij het eten omdat dan alle voedingsstoffen vlugger weggespoeld worden in het verteringsstelsel. Ook over de manier van drinken bestaan er discussies. Is het beter om elk uur een glas water te drinken of om beetje bij beetje het glas te spreiden over het uur? Naar het schijnt is de eerste methode beter. 

3 Gezond vieruurtje




Al jaren hebben wij thuis de gewoonte om, om 16 uur 'een pauze' te nemen met een tasje koffie. En daar hoort... een koekje bij. Soms wanneer ik echt niet streng genoeg voor mezelf ben, durft één koekje er soms twee of drie te worden. Daar mag best wel wat verandering in komen. Af en toe vervang ik het koekje met chocolade al eens door een sneetje peperkoek (veel vezels!). Maar ik hou het best nog steeds enkel bij een tasje koffie. 

4 Bewegen




Ik beweeg veel te weinig. Hier ligt denk ik m'n grootste probleem. Ondanks dat ik redelijk 'gezond' probeer te eten, verbrand ik te weinig calorieën. Ik zie mezelf echt niet naar een fitnesscentrum gaan om tussen allemaal afgetrainde lichamen, mezelf in het zweet (= rode kop!)  te gaan werken. Gelukkig zijn er dezer dagen genoeg 'thuisalternatieven'. Al enige tijd heb ik Wii met Wii fit in het bezit. Ok, het is geen harde work-out maar ik kan je verzekeren een half uurtje Zumba dansen op de Wii, levert toch wat zweetpareltjes op. Gelukkig bestaat er ook YouTube: een oceaan aan filmpjes,waaronder ook work-outs. In de zomer van 2012 had ik ook al een 'ik-wil-gezonder-leven-momentje' en toen heb ik de '30 day shred' van Jillian Michaels aangevat. Deze work-out is heel doenbaar en ik voelde het goed in m'n spieren dus dat wil zeggen dat het gewerkt heeft. Sowieso doe ik elke woensdagavond een uurtje Zumba in een dansschool. 

5 Acht uur slaap per nacht




Momenteel ben ik op zoek naar werk. Wanneer iemand een twintiger met een diploma Office Management nodig heeft, just give me a call!! Hierdoor ben ik dus niet verplicht om netjes om 7 u. uit m'n bed te komen. En het is niet dat ik van het luie type ben, maar ik schuim zo graag het net af. Vooral 's avonds dan... Omdat ik overdag m'n tijd aan meer 'zinvolle' zaken wil besteden: vacatures zoeken, het huis schoonmaken en re-organiseren, boodschappen doen, besteed ik 's avonds enkele uurtjes voor de pc. M'n geliefde beautyblogs volgen, You Tube-filmpjes kijken, enz... En één uurtje worden er twee tot drie.. Zodanig dat ik enige tijd van m'n slaap mis. Niet echt een gezonde manier van m'n nacht te spenderen, I know. Dus ik neem me voor om strikt 8 uur per nacht te slapen en de pc zoveel mogelijk aan de kant te schuiven 's avonds. Dit wordt het moeilijkste voornemen van allemaal volgens mij... 

Gezonde tips zijn altijd welkom qua ontbijt, eet-, drinkgewoontes. 
Bewegen jullie veel? Hoeveel uur per nacht slapen jullie? 

Bron afbeeldingen: Pinterest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten